Your browser does not support JavaScript!
به سایت شرکت جویا بهنود خوش آمدید

آیا نوشابه های رژیمی ارزش غذایی دارند؟

634 بازدید
19 مرداد 1401

نوشابه رژیمی که با عنوان نوشابه زیرو یا نوشابه بدون قند هم شناخته می‌شود، تقریبا براساس همان ترکیبات موجود در نوشابه‌های معمولی ساخته می‌شود.

اما به‌جای استفاده از قندهای همیشگی یا شربت ذرت و دیگر شیرین‌کننده‌های کالری‌دار برای افزودن طعم شیرینی، از جایگزین‌های کم‌کالری یا بدون کالری مانند آسپارتام، ‌سوکرالوز و استویا در تهیه نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌گردد.

نوشابه‌های رژیمی هم مانند نوشابه‌های معمولی هیچ ارزش تغذیه‌ای خاصی ندارند.

بعضی از افراد به استویا به چشم معجزه گر برای جانشینی شکر و کاهش وزن نگاه می کنند اما هیچ مدرکی دال بر اینکه جانشین های شکر و از جمله استویا، از پرخوری افراد جلوگیری کنند یا هوس خوردن شیرینی جات را در فرد کم کنند، وجود ندارد.جالب اینجاست که اغلب کسانی که نوشابه رژیمی می خورند، افراد پرخوری هستند. تحقیقات انسیتوی علوم Weizmann نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی احتمالاً بر روی بدن اثرات مضری دارند و به افزایش خطر چاقی و دیابت منجر می شوند. در حال حاضر، تحقیقات کافی بر روی اثرات مفید یا عوارض جانبی استویا بر روی سلامتی، صورت نگرفته است. 

آسپارتام حاصل ترکیب آمینواسیدهای آسپارتیک اسید و فنیل آلانین است که بطور طبیعی رخ می دهد.

آسپارتیک اسید ماده ای بدون طعم است و فنیل آلانین هم طعم تلخی دارد ولی ترکیب این دو ماده ای تولید می کند که ۲۰۰ برابر شیرین تر از قند است.

آسپارتام در محصولات اسیدی بسیار پایدار است، اما هنگامی که مواد غذایی گرم می شوند تجزیه شده و طعم شیرین خود را از دست می دهد. بنابراین آسپارتام به طور عمده در نوشابه های رژیمی و سایر غذاهایی که سرد مصرف می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.