Your browser does not support JavaScript!
به سایت شرکت جویا بهنود خوش آمدید

مصرف چه میزان از نوشیدنی‌های الکلی مشکل‌ساز است؟

517 بازدید
19 فروردین 1402

برای دهه‌های طولانی تصور می‌شد که مصرف اندک نوشیدنی‌های الکلی مخصوصاً شراب قرمز، می‌تواند تاثیرات مثبتی برای سلامت در پی داشته باشد و افراد را از ابتلا به برخی بیماری‌ها، مصون نگه دارد. اکنون بررسی‌های جدید، تحقیقات قبلی را نامعتبر دانسته و ادعا دارند که حتی مصرف کم الکل هم می‌تواند مشکلات متعدد مرتبط با سلامت را در افراد پدید آورد.

پژوهش جدید با بررسی داده‌های تحقیقات ۴۰ سال اخیر پیرامون مصرف الکل و رابطه آن با سلامت، نشان داده است که نوشیدن ۲۵ گرم الکل معادل دو گیلاس شراب در خانم‌ها، می‌تواند احتمال مرگ زودرس را به مقدار چشمگیری افزایش دهد. ظاهراً این میزان در آقایان کمی بیشتر است و ۴۵ گرم در روز اعلام شده است.

تئوری مفید بودن نوشیدنی‌های الکلی برای سلامت، اولین‌بار در سال ۱۹۲۴ توسط «ریموند پرل»، زیست‌شناس دانشگاه جان‌هاپکینز مطرح شد. وی به کمک یک نمودار، نشان داد افرادی که در مصرف الکل میانه‌روی می‌کنند، نرخ مرگ‌ومیر کمتری در مقایسه با سایر گروه‌ها دارند. امروزه گفته می‌شود که چنین افرادی، در سایر جنبه‌های زندگی هم میانه‌رو هستند و این موضوع، می‌تواند یکی دیگر از دلایل توجیه‌کننده احتمال پایین‌تر مرگ زودرس آنها باشد. ناگفته نماند که بسیاری از این پژوهش‌ها با حمایت‌های مالی از سوی تولیدکنندگان نوشیدنی‌های الکلی صورت می‌گرفتند و این مسئله در آن زمان به شکل شفاف بیان نمی‌شد.

در دهه‌ها این ایده در افکار عمومی شکل گرفت که مصرف شراب می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی کمک کند. همچنین برخی گزارش‌ها ادعا داشتند که شراب به دلیل داشتن مقادیر نسبتاً بالای ماده آنتی‌اکسیدان رسوراترول، می‌تواند از برخی بیماری‌های مزمن جلوگیری به عمل آورد؛ اما تحقیقات سال‌های اخیر نشان داده است که حتی مصرف کم الکل در انواع فرم‌ها از جمله شراب قرمز، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف از جمله سینه، مری، گردن و بیماری‌های قلبی – عروقی را بیشتر کند.